Ahogyan
kezdődött: Kihasználva, a „Zsákbamacskás” kezdeményezést,
nem volt kérdés, hogy élek vele. Nem, nem azért, lenne mit
olvasnom. Otthon akad, hogy már nem is tudok lépni a könyvektől,
de nem baj, mert az alapszabály, amit követni igyekszem, hogy
minden este internetezés helyett olvasok legalább fél órát. Régi
jól bevált törvény ez, olyan mint egy szent szertartás. A csend
a könyv és én. A másik alapvető elvem, hogy népszerűsíteni
kell az olvasást, ki kell állni mindenféle irodalom népszerűsítése
mellett. Legfőképpen, az olyanoknak mint én, erre szükség van,
mert az olvasó, emberré válik. Gondolkodó, érző emberré, és
ha ez nem történik meg, nem lesz több mint egy mugli, a varázslók
világában. A gyerek pedig a példából tanul, de az emberek is
jobban rávehetők, hogy ha látják, hogy „Nézd csak, bezzeg a
szomszéd is!” Szóval, nem volt kérdés, és sem időrabló, az a
két perc igazán. Ha már a kenyeret is megveszi az ember, mit
számít az a kis csomag.
Miből
tudjuk, ha jó egy könyv?: Ha egy könyv vastag, az az esetek
kilencven százalékában jó jelnek számít. Az írónak, van
mondanivalója, és lehetőleg, nincs pár szóban elintézve a
sztorizgatás, pláne úgy, hogy azért a cím is beszédes, nem is
voltak régen azok a történelem órák ugye? Szóval nálam ez egy
jó pont volt, és aki már egy ismert, vagyis inkább ebből a
szempontból kicsit másképpen látható történetről, ilyen szép
terjedelemben tud írni, az valószínű, hogy nem lesz rossz. A
második elég árulkodó dolog, a jó mesélőről az, ha felkapja a
filmes világ, képben is megelevenedik a történet. Na ezt a
könyvet kétszer is megfilmesítették. Szóval ez volt az, amit
tudtam, mielőtt beleástam volna magam az oldalakba. A harmadik
legfontosabb jellemzője egy jó könyvnek, ami egy kicsit fel is
rúgja az első kettőt, hogy nem tudod lerakni. Én az ennyire jó
könyveket, éjszakai darálóknak hívom. Ez a könyv nem tartozott
közéjük, szóval, mégsem volt annyira tökéletes, nem
szippantott magába, az első este alkalmával.
Dióhéjban
az írónőről Philippa
Gregoryról.
Egy ma is aktív, idősen is alkotó hölgyről van szó. Angol,
akinek ahogy elnézem egyik kedvenc témája, VIII. Henrik, szerelmi
élete. Egyébként történészként dolgozott az írás mellett.
Aki többet szeretne tudni a hölgyről, ajánlom a Wikipédiát, s
bár magyar cikk nincs benne, de szerintem fordító programmal is
érthető.
Csak
röviden. Ez egy terjedelmes kis „énregény” aminek nagyszerűen
kihasználja Gregory, azon előnyét, hogy maximálisan tud
fókuszálni a főhősére, és az ő szemén keresztül, sok
mindent, de nem eleget látunk a történetből. Ettől függetlenül,
inkább karakterlefestőnek éreztem a történetet. Persze, nem is
tudom, mi mást is lehetett volna alkotni, elvégre azért az emberek
nagy része, tudja, hogy a király második feleségét Annának, és
nem Marynek hívták, szóval egy percig sem kérdéses, a leendő
szeretői státusz. A kiinduló helyzet, az, hogy a két Boleyn lány
akkor kerül az udvarba, amikor VIII. Henrik első házassága
meginogni látszik Aragóniai Katalinnal, a tökéletesnek ábrázolt
királynővel. Az ok az, hogy Katalin jóval öregebb a férjénél,
és képtelen volt fiú örököst, szülni neki, sokadik
próbálkozásra is, és a későbbiekben kiderül nem csak ő
egyedül. A király pedig nem akar ellenállni a fiatal udvarhölgyek
csáberejének. Az udvari családoknál, fő motiváció a hatalom
megszerzése, és a királynői korona. A két lány, alapvetően
ellentétes helyzetbe kerül, illetve, már a múltjuk miatt, is
gyerekkori ellenszenvvel kerülnek a történetbe.
A
Boleyn családnak kapóra jön, hogy a királynak megtetszik a fiatal
és csinos szőke lány, annak ellenére, hogy Mary házas, még ha
boldogtalan is a házasságában. Itt még Anna jelenléte eltörpül
sőt, mint szövetséges lép színre. A főellenség, az egekig
felmagasztalt vallásos eszményű királyné, aki szemrebbenés
nélkül tűri a szeretők jelenlétét. Sőt még magában a
főhősből is elhessenti azt a gondolatot, hogy tud a szeretői
viszonyról. Az, első sorsfordulat Mary első gyermekének a
születése, amitől nem csak külsőleg változik meg, hanem
lelkileg is. Első helyre a gyermekét helyezi, miközben
megundorodik a királytól. Attól, aki még nem több egy cinkosnál,
és maga módján, szereti a királynéját, sőt szövetségesének
tekinti. Ugyanakkor az örökös utáni vágy, és a szeretők közti
válogatás, és természetesen az intrika veszi rá, hogy
elforduljon az asszonytól. Ilyenkor lép elő a színfalak mögül
teljes mellszélességgel, a fő ellenség, ( vagy inkább bújtatott
második ellenség) Anna, persze az író kutyafuttában már
megismerteti velünk, és már a második francia száműzetéséről
tér vissza az udvarba. Ami az ő karakterét illeti sugárzik belőle
a nagyravágyás, és amíg a testvére csupán boldog akar lenni és
a Heverben gazdálkodni akar és nevelni később, már két
gyermekét, addig Anna semmilyen eszköztől, sőt sejtethetően még
a gyilkosságtól sem riad vissza, hogy ő legyen a következő
királynő. Mindeközben, még a saját fizikai határait is
feszegeti. Egyrészt a bosszú is él benne, bár az ő kezdeti első
szerelmi története, ami miatt másodjára is száműzik
Franciaországba, nekem kicsit gyenge lábakon áll, és mintha
legyen már valami -féle indok, majdan, a „csak azért is”
viselkedésére a későbbiekben. Szóval az alap helyzet Henrik
vonzalma Mary iránt, ami időben a nőben elhalványul, egyébként
a királyban is, és már akkor szemet vet hol a királynőre, és
hol Annával is kacérkodik. A második gyermek nemzése, mint egy
kétségbeesésből történik meg, mikor rájön, hogy a királyné
már teljesen terméketlen. Amúgy érdekes, hogy Mary hiába szüli
meg második gyermekként a fiú örököst, addigra már Henrik
Annába szerelmes, és a család semmi perc alatt kidobott rongyként
kezeli, és ugyanúgy gondoskodnia kell nővéréről, és becsben
tartani, a király érzelmeit Anna felé. Főhősünk pedig próbál
szerelmet, és családot építeni, két házasságon keresztül, az
aktuális királynét szolgálva, mintegy dokumentálva az adott
eseményeket, a szélső pályáról. Tanúja vagyunk
kegyvesztettségének, első férje halála után. Látjuk benne a
gyermekeit védeni kívánó anyát, és a hol gyűlöletet, hol
szánalmat érző testvért. A történet három-három főkaraktert
vezet a színre. Az erősségi versenyt egyértelműen a nők nyerik.
Hiszen ott van a királyához végtelenül hű, eszményi és
vallásos Katalin. A makacs és végtelenül önző, hatalom éhes
intrikus Anna, majd az alapvetően „butácska” vagy inkább
szeretetre szerelemre éhes Mary. A történetben mind a kettő lány,
végig járja a karakter fejlődést, ami Anna esetében Fel-le- fel
mutat, Mary esetében viszont lentről-fölfelé. Hiszen bármennyire
megveti az olvasó Anna trónra segítő praktikáit, végül ő is
ugyanazon a imazsámolyon végzi mint Katalin, de ő már a bitón
is. Az alapindok ugyanaz, Anna képtelen fiút szülni, a királynak,
de amíg Katalin, mint egy jutalomként száműzött királynőként
szenderül jobb létre, Anna a várpadon végzi, egyértelműen
koholt vádak alapján a könyv szerint. Udvartartása, melegágya
volt az udvari rém és álhíreknek. Testi látványos meddősége,
és halva született magzatok miatt, amiket igyekeztek elsumákolni,
gyanússá tette. Miközben Mary, immár a második és rendkívül
egyszerű házasságában, tagadhatatlanul boldog. A férfi
karakterek légjével William Stafforddal, aki egy a Maryvel való
találkozásig, egy kalandor. Egy világot látott katona, a Mary
iránti szerelem, azonban gondoskodó férjjé, és apává teszi.
Mary első férje, William Carey, aki beleegyezik, Mary és a király
szerelmi viszonyára, és veszi a nevére két gyermekét, némi
féltékenység, de társadalmi rang féltés is jellemző rá. Mikor
végett ér Mary királlyal való viszonya, elkezdik rendbe hozni a
házasságukat, de a révbe érésüket megakadályozza, a férfi
korai halála. Inkább csak bimbozó szerelemről beszélhetünk,
mint sem a szenvedélyről, ami majd a második házasság tengelyét
adja. A harmadik legfontosabb karakterünk maga VIII. Henrik, aki
Anna kegyvesztettségével, átveszi, a főellenség helyét, nem
kisebb élet veszélybe, mint Mary és az ő első szülött lánya.
Aki már Anna udvarhölgye és egészen a bitó alól kell
elszöktetni. Henrik a tipikus uralkodó, akinek mindig győznie
kell, mindig neki kell lennie a legcsodálatosabb legdaliásabb
férfinak, még akkor is, a mikor már fizikálisan meginog,
megkopik. Mindent, csak mindent, meg kell adni neki. Kiszámíthatatlan
és szeszélyes, az Angelikán egyház tejhatalmú uraként, pedig
bármikor felbonthat egy házasságot, persze érdekes, hogy pont
amiatt kényszerítette ki az egyházszakadást, hogy elvehesse
Boleyn Annát, és később ugyanez az egyház, vádolja meg
boszorkánysággal az asszonyt. Nem hiába a legérdekesebb
forgatókönyvet az élet írja. A regény mindenféleképpen,
kicsikarja mind a két főhős, esetében az olvasó ítélkezni
vágyát, és szépen eljátszik azokkal az erkölcsi határokkal.
Széles érzelmi paletta, ami az anyaság témakörétől, az
intrikán át, egészen a gyilkosságig felvonul.
Az
író szépen odafigyel a korhűségre, a környezet
megjelenítésénél, legyen szó ruházatról vagy akár tengeri
közlekedésről. A kérdés, ami a fejemben fölmerült, hogy akkor
most igazából ki is a főkarakter, Anna vagy Mary? Mert egy kicsit
olyan a kettejük viszonya, mint az árnyéknak és a fénynek, nincs
jelentőségük egymás nélkül. Illetve, hogy megéri -e ennyi
mindent feláldozni, és nem feltétlenül a fizikai lét végéről
beszélek, azért a koronáért, hatalomért. Azt, hogy ki milyen
választ talál a könyv sorai között, azt csak saját maga
fedezheti fel.
Összefoglalva,
élveztem. Viszont, ha élvezeti szintről beszélünk, nem közelíti
meg a Bronte lányokat. Ez a könyv letehető volt, néha kicsit
lassan pörögtek az események, hiába voltak, és most befejezem az
adott emléket, új dátum és már ott is vagyunk jellegű,
szándékos időátugrások. Minden bátor embernek, ajánlom, aki
nem ijed meg sem a könyv terjedelméről, és nem felejti el, hogy
ez egy regény, egy művészi látásmód régen elmúlt kor
maradékából felépítve.