A múzsák, csodálatosak. Ösztönzőek, tűrhetetlenül éhesek, az alkotás megízlelésére.
Olykor sírukba, dőlnek, és démonként vágynak vissza az élők közé.
Néha szándékosan, hamvadnak el, hogy utat adjanak az újnak.
Mégis feltámadnak, lengetve az újjászületés zöld zászlaját.
Hát itt vannak ők, még ha elfáradnak is néha.
Kegyetlen, vad, csodás és kérhetetlen, múzsák.
2019. január 13., vasárnap
Feliz cumpleaños Senior Zorro!
Tíz
éves voltam, amikor az apró világvégi faluba költöztünk, és
hazugság lenne, ha azt mondanám, annyi mindenre emlékszem. A ház
két önálló fele, és a fekete föld erős illata, még most is
ennyi év után is visszaköszön, az álommal teli éjjeleken.
Nyár elején lehettünk, és kényszer rokonságom, mert én ugye
nem igazán akartam őket, segítettek a ház rendbe rakásánál, én
pedig a kertben, figyeltem, ahogy anyám meztelen talpa békésen
terül a frissen művelt kertben. Vidám volt, mint mindig, és
ugyanilyen derűvel íratott, iskolába, a tanszünetben. Szerencsém
volt, se különbözeti vizsga, sem év ismétlés nem várt rám
csak egy L alakú épület, négy tanteremmel, egy szertárral, a
tanári szobával, és pottyantós WC-vel az udvaron. Az
életszínvonal, egy miskolci lány szemében, meglehetősen
szegényes volt, még akkor is, ha a többé – kevésbé, az apró
parasztházban és környezetében megszoktam. Igazán nem is
érdekelt, hiszen ott volt anyám, és végre szabadon játszhattam,
kint Caesarral, a kutyával, amit elrettentő ajándéknak szánták
az illetéktelen behatolóknak, de nem nekem. Aznap is éppen nagy
ormótlan fehér fejét dögönyöztem, amikor kacarászva, leült a
fűre mellém anyám. - Képzeld,
miről maradtál le! – mondta, és ő is megsimogatta, hűséges
kutyaarcot. Én csak kérdően néztem rá, jelezvén, hogy
folytassa a mondókáját. - Jött
egy szőke fiú, egy kutyával, megállt a kapu előtt, és nekiállt
lökdösni, szerencsétlen kutyáját, hogy – Gyerünk, na csinálj
valamit! Ugassál már, hátha kijön az a lány! – testével,
pedig utánozta, szegény fiú, esetlen mozdulatait, és az anyámnak
nagyon ment, így mind a ketten óriási kacagásban robbantunk ki.
Bár az arcom, kicsit komolyabb lett, tudtam, hogy a fiatalember, a
tőlem alig idősebb Brigi barátja. Azon a környéken, már 10-12
évesen udvarlói voltak a lányoknak, és ezt igazán komolyan
vették egymás közt. Ott ez amolyan szokás volt, és nem
vicceltek vele, kicsit bántott is a lelkiismeret a kéretlen
udvarló jelenléte miatt, de színt kell valljak, anyám mély
hangú kacaja jobban lefoglalt. Nevetése olyan volt, hogy némelyik
férfi is megirigyelhette volna, és a felhőket is elvarázsolta, a
homlokomról. Másnap
reggel is, teljes nyugalommal indultam az iskolapadba. Rövid idő
alatt, megszerettem, az apró termeket, a kevés nebulóval. A
hangos és a csendes órák váltakozását, mert legalább az
írásbeli házit megcsinálhattam odabenn, és bizony, ha időm
volt, már akkor is képzelt történetek, ábrándozásával
töltöttem, a maradék perceket . Hiszen az olyan néma, és titkos volt, hogy nem zavart senkit. Bár egy ideje le is írtam, bátran őket,
és akkor is szorgalmatosan, firkáltam, a szeretett betűimet
annyira, hogy észre sem vettem, hogy fekete hajú, határozottan
csinos arcélű Brigi megállt a padom előtt. Kicsit zavarodottan
nézett, jobbra – balra, figyelvén nem – e figyel bennünket
valaki, a többiek közül, és mikor rájött, hogy felkeltette az
érdeklődésem, neki támadt fehér farmeros fenekével a pad
tetejének. Tudtam, hogy a fiút akarja szóba hozni, és kicsit
resteltem is, a kialakult helyzetet, mert nem hogy, szegény fiú
nem érdekelt, de még egy árva szót sem váltottuk. Annyira
emlékeztem, hogy vékony maga szőke fiú volt, mert láttam, hogy
barátnőjét, kísérte néha hazafelé az órák után, de
türelmesen vártam, hogy megszólaljon a lány. -Rita
– mondta, kissé habozva a kezdést, majd egy rövid szünet után
folytatta – én lehet, hogy most rosszat mondtam, de Jencinek
tetszel, és szóval, megkérdezte, hogy szerintem járnál – e
vele. – nem szóltam egy szót se, csak kérdően meredtem, a
velem szemben álló lányra, mert láttam, hogy bizony folytatná,
amit elkezdett. -Szóval,
azt mondtam neki, hogy: – „Hogyne, ha te vagy Batman, vagy
Zorro, akkor biztosan!”
Ez
a bájos emlék sejlett fel bennem a napokban, mikor már úgy minden
napjainkban készült csudalátványos filmeposzait megunva, olyan
este van és nem köt le semmi állapotomban bolyongtam az
interneten. Esélyesnek gondoltam a Zorro álarca, című filmet
Banderassal, a főszerepben, de egyrészt túl hosszúnak tartottam, másrészt nem volt kedvem kegyetlenséget is nézni. Ezért valami
rejtélyes sejtés sugallatára, az ominózus weboldalra bepötyögtem,
az álarcos bandita nevét, és kidobott jó pár találatot benne
ezzel kulcsmegjegyzéssel „Zorro(1957)”. Bevallom kizárásos
alapon döntöttem kiválasztása mellett, mert a többi címről
sejthető volt, hogy valami újragondolás, anime, vagy szappanopera,
amiből, mikor még ment a Tv-ben, láttam úgy öt percet, és elég
is volt, hogy többé, egy pillantást se vettetem rá. Az ember
emlékezetében azonban, vannak dolgok, amiket nem felejt,
legfőképpen kisgyerekkora hősét, így hát amikor megláttam az
árulkodó fotókat, nos körülbelül gyerekszintre süllyedtem, és
egy percig sem haboztam. Meg is történt a csoda, az első öt perc
után, ami nálam ritka, de még mennyire. Nem láttam, azt sem,
hogy milyen régi sorozatról van szó, magával sodort a történet.
Miután, jó pár epizódot végig néztem, csöndesen töprengtem,
hogy mi a titok, mivel fogja meg az embert. Ezeket próbálom
összeszedni. A
remekbe szabott történtek; minden részben történik valami
izgalmas, logikai gikszerek nélkül, nincsenek véletlenül elejtett
mondatok, véletlen mozdulatok. Miért fontos ez? Az egyenkénti
epizódok, később kerek történetté, alakulnak át. Persze
mondhatnánk, máshol is, viszont ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy
1958-ban készült sorozattal állunk szemben. Ha megnézzük, az
akkor készült filmgyári termékeket, hogy is fejezzem ki magam,
többségük felejthető, főként, ha a szórakoztató filmeket
vesszük figyelembe. A történetek forgatókönyveihez, az eredeti
Johnston McCully irodalmat használták, ahol hol fő, hol
mellék karakter volt a főhős, olyannyira, hogy akkor még maga az
író is dolgozott a kalandok vászonra vitelénél. Johnston McCully és Guy Williams: A
világszemlélet; a sorozatnak a hősei, még maga Zorro is teljesen
más értékeket képvisel, mint, amiket általában Zorro filmekben.
Nincsenek világmegvető gondolatai, csupán védi az elesetteket, az
jogot és az igazságot. Nem hajtja bosszú, nincs benne harag.
Hiányzik a valódi erőszak, sok esetben, még ő maga is
megkegyelmez, az összeesküvőknek, nem ritka, még az adott
ellenfél is szerethetően viselkedik, akár a sas, akár Monastario
kapitány, aki személyes nagy kedvencem. Garcia őrmester, ő meg
még egy külön példa. Szinte, minden jó és rossz karakter kap
szerethető jelentet. Persze, ennek is meg van a maga ésszerű
magyarázata, ami nem más Walt Disney, maga testi valójában, aki
nem, hogy csak az ötletet vetette fel, hogy dolgozzanak egy ilyen
sorozaton, hanem szívén viselte a karaktereket, a helyszíneket,
vagyis mindent. És itt értünk el, a legnagyobb varázslatig, a kor
hátulütője, hogy hiányzik az őrületes technikai fejlődés, és
a készítőknek ebből adódóan, nem lehetett más választása,
hogy a karakterek megfoghatóságával emelje ki a cselekményt, és
hogy azt is hajszálhasogatóan pontosan dolgozza ki, előtérbe
helyezve, az emberi kapcsolatokat, az egyéniségeket. Észrevehetően,
nincsenek statiszta szerepek, minden apró mozzanat fontos, és maga
Zorro is csupán egyik állandó főszereplője az eseményeknek, és
mégsem az, mert a nézők szeme láttára, születik meg, és
teljesedik, formálódik a hős, és óhatatlanul, képtelen az ember
nem megszeretni. Disneynek, anno óriási szerencséje vagy adottsága
volt, mert zseniálisan osztotta a szerepeket.
Az
igazi Zorro( Guy Williams) megjelenik. 1957-ben
a Disney, válogatást hirdetett Zorro szerepére. A jelentkezési
feltételek között volt, hogy a színész legyen jóképű,
gyakorlott vívó, tudjon énekelni, és gitározni, valamint
akrobatikus mutatványokra is képesnek kellett lennie. Erre a
válogatásra ment, el Guy Williams, aki éppen újraépíteni
próbálta, színészi és modell karrierjét, egy súlyos
lovasbaleset után, ami miatt maradandó seb csúfította el a
vállát. Szóval, lélekben jól összerakhatta magát, hogy a
sorozat kedvéért, rengeteg időt töltött lóháton. A szerepre
egyöntetűen őt választották, sőt maga Disney hallgatta meg, és
az interjú után viccesen közölte vele, hogy növesszen bajuszt.
Walt Disney, és Williams
Nos az idő, azt hiszem mint már gyermekkoromban is, harmadik
generációs Zorro sorozat nézőként, is azt igazolja, hogy
tökéletesen sikerült választás. Még ha, az első pár részben
nem is, de néhány, rész után, annyira kinyílik Williams
egyénisége, hogy átlényegíti Zorrot, és eleganciája, nyílt
mosolya az álarc alatt, magával ragadja a nézőt, és alteregója
Don Diego sem különb, jellegzetes arcmimikája gesztusai, bele
égnek az ember tudatalattijába, az egészre pedig rátesz egy
lapáttal, hogy nagyon kevés dublőr munka van, a filmekben. Aztán
ott a „kémia” ahogy egyre jobban halad előre a történet,
minden színész élvezi a játékot, és ez bizony, nagyon látszik.
Nem akarom lelőni a cselekményt, de bizony, van miért izgulni. Guy
Williams, adott valami pluszt annak a karakternek, ami valahogy
zsigerből jön, jöhetett utána, Delon, Banderas, és Hopkins is,
akit persze nagyon szeretek, de valahogy, mindig csak háromnegyedig
töltötte meg lélekkel ezt az álarcos gazfickót. Nagy bánatomra,
a sorozatban a Diego de la Vega által, énekelt, és nem
szinkronizált dalokat sem Williams énekli. Hiába tudott énekelni,
a külön énekes szerződtetését jobbnak látták. A
mellékkarakterek, viszonya a főhőshöz, nagyon aprólékos, és
jellegzetes, íme a legjobb példák.
Don
Alejandro De la vega; George J. Lewis: Don Diego édesapja, hasonló személyiségük a fiával,
nagyon jól vissza lett adva. Don Alejandro, viszont, sokkal forró
fejűbb, megondolatlanabb a fiánál, vagy mégsem. Később hirtelen
természete óriási poénforrássá válik, főleg a második
évadban.
Bernardo;
Gene Sheldon:
Don Diego néma szolgája, egyben kémje is rendszeresen süket némának tetteti magát, így gyanú felett áll, és mindenki bátran beszél, bármiről a jelenlétében. Már - már testvéri a kapcsolatuk, de a több történettel ellentétben, jóval idősebb főhősünknél, és hanyagoljak, a karakter sötét háttértörténetét.
Demetrio
López García őrmester; Henry Calvin: Az örök poénforrás, a pocakos, kétbalkezes kissé bugyuta
őrmester, akinek túlzottan is helyén van a szíve. Hol „ellensége”
hol barátja Zorrónak, aki rengeteg csávából menti ki. A
történet, előre haladtával, elég sokszor ő lesz a város
vezetője, mint kapitány helyettes.
Ez
a kedves négyes, teszi felejthetetlenné, és örök kalanddá a
sorozatot. A tájak, a De la Vega hasienda, az apró Los Angesles,
hangulatos épületeivel, magával ragadják a nézőt. Ami
nekem, nagyon hiányzik: Nem fejezték be a sorozatot, nyitott maradt
Don Diego sorsa, igaz, hogy később ezt a Zorro álarca, című
film, mondjuk úgy megoldja hiszen, Sir Athony Hopkins, eljátssza
Don Diego karakterét, teszem hozzá, eléggé hajaz a Williams -féle
varázsra, és milyen jól teszi. Magyarországon,
eleve, le sem vetítették a harmadik évadot, mert igen van egy
harmadik évad is.
Két magyar szinkron készült, a második, hogy
is fejezzem ki magam: borzalmas. Nem
készültek, önálló filmek, csupán, a legjobb részekből,
összevágták az anyagot, és így készült el, a Zorro jele, az
első évadból, és a Fekete Zorro/ Zorro a bosszúálló, a második
éved vége alapján. Természetesen, ezek a filmek sem elérhetők. Johnston
McCulley, könyvei a magyar piacon, szintén pokoli nehezen érhetőek
el, a Guy Williamsről szóló könyvet, ne is említsük, vagy
sorozat történetei alapján készült történetek gyűjteményét. Említést
érdemel de
Isabelle Allende: Zorro című könyve, de nekem nem hozta a várt
varázslatot.
Hatvanegy
év telt el, de számtalan feldolgozás, toldás – foldás után,
és annak ellenére, hogy világsztárok viselték utána az álarcot.
Az én lelkem, mindig Williams huncut tekintetét, látja a maszk
mögött, mindig önfeledt játékát várja. Ma lenne, 94 éves, sokunk felejthetetlen gyerekkori Zorroja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése