Előre leszögezem, én is keresztény
vagyok, habár akaratomon kívül kereszteltek meg, mint mondjuk
általában a gyerekeket. Hiszem azt, hogy van valami vagy valaki,
aki uralkodik a világunknak nevezhető rendszeren. A vallásra úgy
tekintek, mint bölcs okító iratok összességére, legyen az
bármilyen vallásé is. Az egyházak saját meglátásom szerint
inkább nyerészkedés és hatalom intézményei. A legnagyobb
probléma velük, hogy emberek irányítják, és mint tudjuk minden
szentnek maga felé hajlik a keze.
Ezennel szálljunk alá a
„sötét” középkorba, ahol az emberek még úgy gondolták, hogy
a papok kapcsolatban állnak a természetfelettivel, és befolyásolni
is tudják azt. Vakon hitek a csodákban, mint pl. a szent ereklyék
csodatévő erejében, amik furcsa módon gomba mód szaporodni
kezdtek, miközben a hívek adományokkal árasztották el az atyákat.
Ennek köszönhetően az egyház óriási vagyonra tett szert, arról
nem is beszélve, hogy óriási szerepe volt a feudális társadalom
megszilárdításában, hiszen vak engedelmességre buzdította
köznépet, és spirituális félelemben tartotta, mert jaj lett
volna, ha földesurai ellen vétkeznek, mert Krisztus szerint kellett
élniük, természetesen szegénységben és jámborságban.
Az egyháziak bort ittak és vizet
prédikáltak, miközben megkapták pl. a nekik járó kötelező
tizedet. Bőszen harácsoltak, élvezték a vagyont, és ha kevésnek
tartották, a jobbágyok falvait fosztogatták Isten nevében. Az
egyházi tisztségeket áruba bocsátották és csak nemesi
származású embereket engedtek a köreikbe. Ebből következik,
hogy cselekedeteikkel szemben álltak, más spirituális nézeteket
való közösségekkel, amik az időszámításunk előtti korszaktól
már jelen voltak a lakosság életében, mint például, a
gnosztikusok és őskeresztények. A gnosztikus nézeteket követő
„szekták” már az evangéliumok keletkezése idején, léteztek,
világfelfogásuk,a jó és gonosz örök párharcára épült, és
számukra a katolikus pápai egyház, többek között, a világi
életvitele miatt, a gonosz elvilági birodalmának egyik testet
öltése volt, és feladatuknak érezték harcolni a gonosz ellen, és
hitték, hogy az Armageddon csatája még az életükben
bekövetkezik, ahol az akkori világ megsemmisül, és a jó és
rossz közötti egyensúly helyre áll, és minden jó hívő a
mennyben köt ki.. Hitrendszerük az akkori teljes szentírásra
épült, az apokrif világi emberek által nem engedélyezett
könyvekkel együtt. Ugyanis az eredeti szövegeket, valamikor 382 és
397 között enyhén kifejezve is cenzúrázták, kanonizálták. De
ebben időszakban még javában beszélhetünk őskeresztényekről
is, akik csak az evangéliumi tanítás szerint éltek.
Ténylegesen eretnekek, valamikor 11-12
században jelentek meg, mint a teljes emberi egyenlőség,
vagyonközösség hirdetői, a nemeket is ideszámítva, náluk a nők
is prédikálhattak vagy állhattak szerzetesnek. „Elit”
csoportjuk a „Perfektek” közössége volt, akik tényleges
apostoli életet éltek, szőrcsuhákban jártak, nem éltek nemi
életet, és szent cselekedetnek tartották az önkéntes éhhalált.
Céljuk egyértelműen a társadalmi egyenlőség kivívása, és a
egyház világi uralmától való megfosztása volt. Tevékenységük
fő színtere a középkori város volt, ahol a gazdagabb városi
réteg, érdekeitől függően hol az egyház, hol az eretnekek
oldalára állt.
A helyzetre az apostoli egyház
vezetősége kétféle megoldásban gondolkozott. Az egyik megoldás Szent Ágoston
felvetése volt, miszerint a problémát meg kell oldani, de nem
szabad kiirtani az eretnekeket, hiszen Krisztus egyházának távol
kell tartania magát, a gyilkosságoktól. Jézus egyháza nem ölhet.
A másik nézet Szent Jeromosé volt, miszerint ki lehet írtatni az
eretnekeket, mert tévhitben élnek, és a megölésükkel mennybe
kerülhet majd a lelkük.
Az egyház végül is a Jeromos -féle
álláspontot hirdette ki, így a vallási dogmák bizonyítására,
az eretnekeket nyilvánosan boszorkánysággal vádolták meg.
1220-1239 között II. Frigyes a „szent római birodalom császára”
számos eretnek törvényt adott ki. Többek között azt, hogyha az
eretnek bevallotta bűneit, akkor életfogytiglan börtön, tagadás
esetén máglya halál járt. Az eretnekek családtagjai pedig harmad
íziglen, olyan kétszáz -háromszáz évig, semmilyen közhivatalt
nem tölthettek be. Kivéve ha ők jelentették a rokont, mert akkor
halhatatlan lelki jutalmakban részesültek. Az eretnekeket
védelmezőkre, teljes vagyonelkobzás járt, házaikat lerombolták,
és nem lehetett a helyükre más házat építeni. Az egyház
rendházaiban, saját törvényszékeket és börtönöket létesített
az eretnekek számára. Az ellenük felhozott vád a következő
volt: Titkos összejövetelek tartottak, amelyeken féktelen
kicsapongások voltak, és kenyér helyett gyermeket áldoztak. A
perfectek módszereit, az egyház, átvitte a saját maga részére,
és megalapította a cisztercita kolduló szerzetesi rendet és
rendhálózatot, a tizenharmadik században. Az egyház végül
1184-ben törvényesen is kiátkozta az eretnekeket, majd a II.
Frigyes által hozott törvényeket fokozatosan szigorították.
Hamarosan az összes eretnekre halál várt, és akik pártolták,
vagy esetleg bújtatták őket, is automatikusan eretneknek
számítottak. Az egyház berkeiben a radikális ferencesek
fellázattak, a szegénységi fogadalom be nem tartása miatt, így a
század közepén XXII. János pápa, elrendelte az üldöztetésüket.
A szent földön keresztes hadjáratokban harcoló templomos lovagok
sem jártak másképpen, akik kétszáz év leforgása alatt óriási
vagyonra és nagy befolyásra tettek szert. Szép Fülöp francia
király kérésére a pápa őket is eretneknek nyilvánította, és
feloszlatta a rendet.
A magyarországi eretnekeket először
a tizenegyedik századi forrásokban emlegetik. Az 1348-49-es pestis
járvány hatására megjelentek a flabellánsok, akik magukat
ostorozva jelentek meg az utakon, társadalmi, és mindenki számára
nyilvános bűnbánatra szólítva fel a híveket. Mozgalmuk óriási
mérteket öltött. Természetesen az egyház elrendelte az ő
üldöztetésüket is, ami a kiirtásukat eredményezte. Az 1300-as
évek elején, megjelentek a Valdens eretnekek, akik a nép nyelvére
fordították a szentírást, ami akkor még tiltott volt, így az
egyház pert indított ellenük, ami végeztével az egyház
visszafogadta őket, de a csuhályukon, örökös megkülönböztetésül,
egy kék keresztet kellett viselniük, a miséket is köznéptől
elkülönítve hallgathatták, házakat, ahol gyülekeztek földig
rombolták, temetőikből elhunytjaikat kiásták, és porrá égették
a maradványaikat. A husziták 1420-as években a dél vidéken és
a Tiszántúlon jelentek meg.
A kor nagy eretnek üldözője Marekkei
Jakab volt, aki saját bevallása szerint 25000 eretneket térített
vissza, de a Pécsiek annyira „szerették” hogy kiüldözték a
városból. Megjelentek a nyilvános könyvégetések, amikben a más
nézetű könyveket elégette az egyház, itt említeném meg, hogy
ez ma még cenzúra képében létezik, vannak a hívők számára
tiltott könyvek, mint például az új gondolkodók könyvei vagy
más világnézetet képviselő irodalom.
1279-ben az anyakirályné, elrendelte a
eretnekek törvény elé állítását, mert megtagadták, a tized
kifizetését. A Ferences-Domonkos kolostorokat, az
egyház kifejezetten az inkvizíciónak alapította.
1184 után elárasztották Európa
városait az inkvizítorok. Amikor az inkvizítor egy városba ért
papokkal és fegyveresekkel, össze gyűjtötték a város
lakosságát. A hatalma korlátlan volt. A város főterén
kihirdették a rendeletet: aki harminc belül meggyónja bűneit,
annak a legsúlyosabb bűnökben megkegyelmeznek. Az embereknek
feljelentési kötelessége volt, ha tudott eretnekről és nem
jelentette, rá is lesújtott az inkvizíció. A városok egyébként
is tele voltak besúgókkal. A gazdagok kiválthatták magukat,
esküdteket tudtak vásárolni, és ha meg volt a számuk
kiválthatták magukat. Később már csak a vádlott vallomása
számított. Ez szintén jó okot adott az egyházi harácsolásra. A katolikus egyház a reformáció
idején, boszorkányoknak kiáltotta ki a protestánsokat és így
Kálvin is Luther híveit is üldözte.
Ha egy ember esetében felmerült az
eretnekség gyanúja, évekig tartó inkvizíciós trágyalások
vették kezdetüket, ez alatt a vádlott végig börtönben ült,
embertelen körülmények között. Férgek, patkányok társaságában
éltek folyamatos sötétségben, és a cella akkora volt sokszor,
hogy megfordulni is alig lehetett benne, sokszor lefeküdni sem volt
lehetséges. Elterjedt módszer volt a folyamatos éheztetés és
alvás megvonás.az ismétlődő kínzások mellett. Megszokott volt
az is, hogy a fal és a padló háromszögletű felfelé forduló
lecekkel volt borítva azokon tudott csak járni az elitélt, illetve
a fa vagy vasszerkezetre kötözés. A falba vájt kis üregekbe
rakás, ahol nem tudtak mozogni, vagy a mély száraz kútba engedés,
ahonnan csak a tárgyalások idejére húzták ki őket is a
mindennapok része volt. A nemi erőszak is általános jelenség
volt, ha egy nő emiatt várandós lett, a gyermeket az ördögre
fogták. Az eretnekekhez átálló egyháziakat a Vade in peace-szel
büntették. Azaz befalazták és életük végéig, egy lukon
keresztül etették, és itatták őket. Már ebben az időszakban
megjelenik, mind a víz és mind a méregpróba kínzási módszere
is.
Vallási ünnepen, A Sermo generális szertartásán,
vasárnap reggel a város főtemplomába és a templom előtti téren
hirdették ki a tárgyalások eredményét. Az ünnepségen
résztvevő hívek, jutalmul negyven napos bűnbocsánatot kaptak.
Az ünnep kezdetén, harangzúgásra
lassú menetben megjelent az inkvizítor, utána a jelenlévő magas
rangú tisztségviselők, aztán a papok, majd őket követték a
vallomást tévő eretnekek. A gyorsan vallókat a templomba, a
vallomást nem tevőket a templom előtti térre vitték. Ezek után
egy pap éles prédikációt tartott a téves tanokról, és a szent
inkvizíció működéséről. Után sorra szólították a
vádlottakat, akik részletesen bevallották a bűneiket.
Az ítélet enyhébb büntetésnél a
penitencia volt, ahol a vádlottnak derékig levetkőzve,
rendszeresen visszatérő alkalmanként végig kellett járni a
várost utcáit, ahol az igaz hívek megostorozták, kötelező
böjtölést kellett tartani, és szerzetesi ruhát kellett viselniük
mellükön egy nagy narancssárga kereszttel. Az eretnekekhez áttért egyháziak
büntetése, a már fentebb említett Vade in peace volt. A megátalkodottakat, akik nem voltak
hajlandóak az évekig tartó kínzás ellenére se bűnösnek
vallani magukat, kifaggatták, és a világi hatalomra bízták. Máglyán
való élve elégetés volt az ítélet. A haláluk után
maradványaikat összegyűjtötték és hamuvá égették, hogy az
eretnekek ne tudjanak ereklyét készteni belőle. Ha valakiről a halála után derült
ki, hogy eretnek, kihantolták, és úgy égették hamuvá a
maradványait, a családja vagyonát pedig elkobozták. A bűnösség alsó korhatára
tizennégy év volt, felső korhatár nem létezett.
Az inkvizíció végig uralta az egész
középkort ,az utolsó perekre, az ezernyolcszázas évek vége felé
került sor.